با شروع نسل هفتم بازی های رایانه ای، شرکت ها و تیم های بزرگ زیادی مسیر خود را از ساخت بازی های خطی و تماما داستان محور جدا کردند و به ساخت بازی های عظیم یا به اصطلاح Open World روی آوردند. یکی از تیم هایی که این راه و مسیر را در پیش گرفت و گام بلندی برای پیشرفت و گسترش این سبک برداشت استودیودی Ubisoft Montreal بود. درست در سال های 2006 و 2007 که کنسول های جدید، تازه شروع به کار خود کرده و در میان عموم بازیکنان جایگاهی پیدا کرده بودند تیم های زیادی کار خود را آغاز و بازی های جدیدشان را معرفی و منتشر کردند. در آن زمان بسیاری از طرفداران شرکت و ساخته های Ubisoft که تشنه لبان انتظار معرفی عنوان جدیدی رو میکشیدند و از ساخت نسخه ای جدید از سری Prince of Persia دم میزدند در بهت و حیرت فراوان با عنوانی جدید مواجه شدند؛ عنوانی که پس از طی کردن فراز و نشیب های فراوان در دل بازیکنان جایگاهی کسب؛ و خلاء Prince of Persia را تا حدودی پر کرد.
بعد از گذشت مدتی کوتاه اولین نسخه از سری AC در سال 2007 منتشر شد. با وجود اینکه AC عنوان فوق العاده ای نبود و از عمده مشکلات گرافیکی چون وجود باگ های فراوان رنج میبرد اما به شدت مورد توجه بازیکنان و منتقدان قرار گرفت و پس از کسب نمرات عالی به کار خود پایان داد. تنها مدت اندکی پس از عرضه اولین نسخه، سر و صداهایی در رابطه با ساخت نسخه دوم بازی به پا شد. چیزی نگذشت که Ubisoft از دومین نسخه ی Assassin's Creed پرده برداری کرد و شور و شوق طرفداران را به اوج رساند. بر خلاف شماره اول که با توجه به وجود مشکلات اندک و بازخورد منتقدان به عنوان یک بازی خیلی خوب یا در خوش بینانه ترین حالت به عنوان یک بازی عالی شناخته میشد، Ubisoft Montreal اینبار برای ساخت و انتشار عنوانی شاهکار و بی نقص پا به میدان گذاشت و با قرار دادن ایده های نو و بلند پروازانه در دستور کاریش AC را به اوج رساند. تنها دو سال پس از عرضه اولین نسخه از AC یعنی در سال 2009 دومین نسخه از سری AC منتشر شد که پس از کسب جوایز مختلف و نمراتی عالی به عنوان یکی از شاهکارهای سبک Open World نام گرفت. پس از انتشار دو نسخه از AC درست زمانی که این سری در دوران اوج خود قرار داشت، Ubisoft با برداشتن قدمی نو آن را یک گام به سوی عقب راند. میل به درآمدهای بالا و چند صد میلیون دلاری، این شرکت را به عرضه نسخه های فرعی از این سری واداشت که متاسفانه این نسخه ها نه تنها مورد توجه بازیکنان واقع نشدند بلکه تنها از کیفیت این سری کاستند. زمانی که Ubisoft Montreal می توانست با معرفی AC III پایانی شکوهمندانه را برای این سری رقم بزند، از یک نسخه فرعی پرده برداری کرد که برخلاف دیگر نسخه های مشابه، پرچم این سری را برافراشته و از ارزش واقعی آن پرده برداری کرد . Assassin's Creed: Brotherhood که از همان ابتدای کار به قصد ارائه تجربه ای چند نفره و رقابتی وارد صحنه شده بود با استقبال خوب منتقدین مواجه شد. پس از عرضه Brotherhood و کسب موفقیت های زیاد در مراسم گوناگون، Ubisoft Montreal بار دیگر شانس خود را امتحان کرد و اینبار با Assassin's Creed: Revelations وارد میدان شد. برخلاف تریلرهای بازی که به شدت جذاب و دیدنی کار شده بودند و نوید عنوانی متفاوت را میدادند اما Revelations هرگز نتوانست که انتظارات را برآورده سازد و طرفداران این سری را به وجد بیاورد. در نهایت پس از گذشت مدت زمان کمی Assassin's Creed: Revelations عرضه شد اما نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و به همین خاطر با انتقادات نسبتا زیادی رو به رو شد. در آن موقع طرفداران AC؛ عنوانی که به یک IP سالانه تبدیل شده بود و دیگر آن شکوه و عظمت گذشته را نداشت انتظار عنوان جدیدی از این سری را میکشیدند و امیدوار بودند که حماسه ی AC و AC II با معرفی AC III تداعی شود. سرانجام AC III که حوادث آن، مدت ها پس از شماره های قبلی سری به وقوع می پیوست و اختیارات و تجهیزات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار میداد معرفی شد. AC III از همان ابتدای کار طرفداران زیادی پیدا کرد و با نمایش های مجذوب کننده اش طرفداران این سری را به وجود آورد. عده ای از طرفداران بازی آن را به شاهکار Rockstar یعنی Red Dead Redemption نسبت میدادند و از AC III به عنوان بهترین عنوانِ سری یاد میکردند. شور و شوق وصف نشدنی بازیکنان با عرضه بازی و کسب نمراتی خوب اما نه چندان عالی خاموشی گرفت و به خاطره ها پیوست. Ubisoft Montreal که خود را بیش از همیشه در وضعیتی بحرانی و بد احساس میکرد مستقیم به سراغ شماره چهارم رفت و کشتی خود را به سمت دریا و جزایر کارائیب هدایت کرد.
حال چهارمین نسخه از سری AC مسیری متمایز از نسخه های قبلی این سری را در پیش گرفته و گشت و گذار و مبارزه در اقیانوس ها و دریاها را به عنوان مقصد اصلی خود در نظر گرفته است. بخش عمده ای از بازی در سال 1715 و در عصر طلایی دزدان دریایی اتفاق می افتد. در این شماره بازیکنان نقش یک دزد دریایی و عضوی از فرقه اساسین ها به نام Edward Kenway را ایفاد میکنند که در واقع همان پدربزرگ کانر ( شخصیت اصلی نسخه سوم ) است. داستان بازی از آنجا شروع می شود که پس از خاتمه یافتن جنگ در میان امپراتوری های اروپایی و بیکار شدن گروهی از کارمندان نیروی دریایی، عده ی زیادی از آنها من جمله Edward برای به دست آوردن پول و ثروت، همسران و خانواده های خود را ترک کرده و راهی آب های کارائیب می شوند و به گروه دزدان دریایی می پیوندند. Edward در طول این مسیر با حوادث و افراد زیادی رو به رو خواهد شد که مسیر و اهداف زندگی او را تغییر می دهند.
با داشتن دیدگاهی کلی و اجمالی می توان گفت که بازی همچنان چارچوب اصلی داستان سرایی و روند داستانی شماره های اولیه خود را حفظ کرده و به آنان پایبند است. بازی از لحاظ زمانی به دو بخش مجزا تقسیم شود: یکی زمان حال و دیگری زمان گذشته با محوریت Edward Kenway. حوادث بازی در 3 شهر اصلی به نام های Hawana، Kingston و Nassau به وقوع می پیوندد و در همین راستا بازیباز می تواند به صورت آزادانه به گشت و گذار در این شهرها بپردازد. در کنار این 3 شهر بیش از 50 نقاط دیگر نیز در سرتاسر محیط عظیم بازی وجود دارد که هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. به صورت کلی و با استناد به گفته سازندگان می توان محیط بازی را اینگونه بخش بندی کرد که حدود 60% آن را آب های آزاد و حدود 40% آن را خشکی ها فراگرفته اند. هر یک از این دو بخش زیر مجموعه های زیادی را شامل می شوند و به همین خاطر تنوع خاصی را به جهان بازی بخشیده اند. مناطق خشک بازی که بخش نسبتا کوچکی از آن محسوب می شوند شامل زیر شاخه های زیادی من جمله جنگل ها، قلعه ها، خرابه ها، روستاهای کوچک و ... هستند. البته این تنها محیط خشک و ساحلی بازی نیست که از چنین تنوعی برخوردار است، در سویی دیگر از بازی، محیط های آبی نیز از چنین تنوعی برخوردارند و به دو قسمت زیر آب و روی آب ( گشت گذار و مبارزات ) تقسیم می شوند. محیط های زیر آب و غارهای نهفته در آن به صورت کاملا پویا ساخته و شبیه سازی شده اند تا جایی که امکان کاوش و کشف گنجینه های مدفون شده در آنها به بهترین شکل ممکن وجود دارد. البته کشف گنجینه ها و ثروتمند شدن در Assassin's Creed IV آنچنان کار ساده ای نیست زیرا در آب های نیلی رنگ جزایر کارائیب کوسه های گشنه انتظار شما را می کشند و آماده اند تا از وجود شما تغذیه کنند!
به دور از این زیبایی های طبیعی، شروع این سفر رویایی خطرهای زیادی را در پی خواهد داشت. در ابتدای بازی یک کشتی ضعیف در اختیار شما گذاشته می شود تا با استفاده از آن شروعی برای سفر خود رقم بزنید. حال حتما پیش خود می گویید که شروع یک ماجراجویی با حداقل امکانات و مواجهی با دزدان دریایی بزرگ تاریخ، کار به شدت سختی خواهد بود اما هیچ نگران نباشید زیرا می توانید با پیش روی در طول بازی، کشتی و شخصیت خود را تقویت و شخصی سازی کنید که همین امر رویایی شما با دشمنانتان را سهل و نامتان را بیش از پیش طنین انداز می کند. با وجود اینکه در ابتدای بازی امکانات زیادی در اختیار شما قرار داده نخواهد شد اما چیزی در این مابین خودنمایی میکند که می تواند برگ برنده ای برای شما در مقابله با دشمنانتان باشد و آن هم دوربین Kenway است. به وسیله این دوربین می توانید کشتی های دشمن را از فواصل دور رصد کنید و از نوع محموله و میزان قدرت آن ها باخبر شوید. به علاوه به کمک همین وسیله می توانید از نوع یک جزیره و معادن موجود در آن باخبر شوید که بستری را برای پیروزی و موفقیت شما در مسیر تجارت فراهم میسازد.
پس از عرضه AC III نبردهای دریایی به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار در این سری شناخته شدند و طرفداران زیادی پیدا کردند. حال Black Flag پارا فراتر نهاده و نبردهای دریایی را به عنوان رکن اصلی این شماره در نظر گرفته است. با وجود اینکه در نسخه سوم نبردهای دریایی کیفیت چشم گیری داشتند و بسیار جذاب کار شده بودند اما در روند بازی نقش چندانی نداشتند و بیش تر در انجام ماموریت های فرعی بازی به کار گرفته می شدند اما اینبار شرایط متفاوت است و نبردهای دریایی در Black Flag نقش مهمی را ایفا می کنند. حتی اگر از ماموریت های اصلی بازی هم صرف نظر کنیم و تنها به گشت و گذار در جهان پهناور آن بپردازیم مجددا به اهمیت سفرهای دریایی در این شماره پی میبریم زیرا در ابتدای بازی مناطقی از نقشه بسته هستند و شما مجبور خواهید بود تا برای کشف آنها و رویت مناظر و زیبایی های این بازی، بادبان های کشتی خود را برافراشته و وارد یک ماجراجویی عظیم و دشوار شوید. شاید بگویید که با توجه به نبردهای دریایی نسخه سوم، به کار بردن لفظ "دشوار" چندان جایز و عقلانی نیست اما داشتن چنین تفکری و زدن چنین حرفی از بیخ و بن خطا است زیرا در Black Flag کار شما دشوارتر شده و با پیشروی در آن مجبور خواهید شد که برای حفاظت از کشتی خود، خدمه و یاران زیادی را با قیمتی هنگفت به استخدام درآورید.
حال به سوی دیگری برویم و نگاهی به این دزدان دریایی بیندازیم که خود را از پادشاهان کارائیب می دانستند. چه کسی می تواند پادشاه واقعی این جهان عظیم باشد؟ آیا مبارزه و مقابله با دزدانی که نه نام بزرگی را یدک میکشند و نه بخشی از حقیقت های تاریخی آن دوره را به دنبال خود دارند جذاب است؟! نگران نباشید زیرا در این شماره با دزدان دریایی بزرگی که در آن سال ها حکفرمای دریاها و آب های آزاد بودند آشنا می شوید و با توجه به داستانی که هریک بازگو می کنند، با عقاید و افکار دزدان دریایی و جوامع مختلف موجود در بازی بیشتر آشنا می شوید. از میان این دزدان دریایی مشهور می توان به Black Beard، Anne Bonny، Jack Rackham و Charles Vane اشاره کرد که هریک باتوجه به قدرت و توانایی هایی که داشتند، توانستند به شهرتی دست یابند و نام خود را چه خوب، چه بد جاودانه سازند.
حضور بخش Multiplayer در سری AC از همان ابتدای کار ( Brotherhood ) با بازخورد های خوب و به شدت مثبتی روبه رو شد و همین امر باعث شد تا Ubisoft Montreal بعد از آن در تمام نسخه های این سری از قابلیت Online و بخش Multiplayer بهره ببرد. Black Flag هم از این قاعده مستثنی نیست و انتظار می رود که با ارائه مدهایی به شدت جذاب و سرگرم کننده مورد استقبال بازیکنان و منتقدان قرار گیرد. با وجود اینکه در دو شماره ی قبلی این سری مدها و المان های مختلف و گیرای زیادی وجود داشت اما در Black Flag شاهد مدهای رقابتی، نقشه ها و شخصیت های بیشتری خواهیم بود که همین امر جدیدترین ساخته Ubisoft Montreal یعنی Black Flag را از ساخته های قبلی این سری متمایز می کند و به پله ها بالاتر سوق میدهد. تنها چیزی که می تواند در میان انبوه این امکانات کمی ناراحت و مایوس کننده باشد نبود نبردهای دریایی در بخش Multiplayer این بازی است. با وجود اینکه بخش اعظمی از تمرکز این بازی بر روی نبردهای دریایی است و انتظار میرود که این بخش بهترین و گسترده ترین بخش آن باشد اما Multiplayer بازی همچنان از نبود و فقدانش رنج می برد.
با وجود تمامی این تعاریف، Black Flag باز هم چیز دیگری در چنته دارد که می تواند به رسیدن AC به ایده آلی در سبک Open World کمک بسزایی بکند. اگر شما PC باز و یا طرفدار گرافیک های به شدت چشم نواز هستید و هر لحظه انتظار عنوانی را میکشید که بتواند از حداکثر قدرت سیستم شما بهره ببرد، Black Flag آماده است تا شما و سیستمتان را به چالش بکشد. به لطف وجود موتور قدرتمند Anvil Next و امکانات پیشرفته آن، این بازی بر روی سخت افزارهایی که از سری کارت های شرکت Nvidia بهره می برند از TXAA استفاده می کند و تصویر و کیفیتی فوق العاده را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
در پایان و به عنوان جمع بندی باید گفت که Ubisoft Montreal با ساخت این عنوان گام بزرگی در راستای سازندگی و خدمت به طرفداران این سری برداشته است و همین امر می تواند آبروی رفته این سری بزرگ را بازگردانده و نام AC را به عرش برساند. با وجود اینکه Black Flag همچنان عنوانی بی نقص به نظر نمی رسد و مسیر نسبتا دشواری را برای کسب نمرات و بازخوردهایی عالی در پیش دارد اما نوید عنوانی به شدت جذاب و مهیج را میدهد. شاید AC IV بتواند کاری را که AC III در آن قدم گذاشت اما نتوانست تمامش کند را خاتمه دهد یعنی تغییر و تحولی مثبت در پیکره ی این سری و رسیدن به عناوین ناب و فوق العاده ای چون شماره های اول و دوم این سری.